Една болезнена история ''Стъкленият похлупак'' на Силвия Плат - Ревю.

Здравейте мои колеги читатели и писатели. Днес пиша за една скъпа за сърцето ми болезнена книга. Ако сте заинтересовани може да продължите да четете. хохо.
Това е романа на Силвия Плат. Тя е известен американски поет и се доближи доста до душата ми, но все още не мога да я нарека любима авторка. Силвия е известна с нейните доста тъмни и натрапчиви стихове и това, което обичам в тази книга е, че можете да я видите невероятно натрапчива, дълбока и с тъмен поетичен стил, който е доста ярък в тази книга.
‘’Стъкленият похлупак’’ се счита за полу-автобиографичен роман (списъкът с места и хора са променени ) . Тази книга е просто шокираща, реалистична и е силно емоционален роман за жена, която попада в плен на лудостта.
Главната ни героиня е Естър Грийнуд, която е второто аз на Силвия Плат. Книгата предава мъката и трагедията на Плат, през която тя преминава в най-ранна възраст.
Ние следваме Естър/ Силвия история от времето, когато тя започва стаж в едно списание и  се оказва едно разочароващо преживяване, когато тя се опитва да се самоубие и комбинацията от горчивия опит и отхвърлянето на писмото ( ако се прочете, ще ме разберете. ) И спирам до тук относно сюжета, защото този шедьовър трябва да се прочете.
Това, което ми хареса най-много в книгата е дълбоко боядисания свят, в който една жена се бори да се намери и как социалният натиск е основния фактор за счупената жена да се разпадне.

''Видях как животът ми се разклонява пред мен като смоки­новото дърво от разказа.
От върха на всеки клон като сочен, налят от слънцето плод ми маха и намига примамливо чудесно бъдеще. Една смокиня символизираше съпруг и щастлив дом с деца, друга – бъдеще на велика поетеса, трета – блестяща преподавателска кариера, четвърта – И. Джий, изумителна редакторка, пета смокиня ми сочеше Европа, Африка и Южна Америка, шеста бе Констан­тин и Сократ, Атила и още цяла тълпа обожатели със странни имена и необикновени професии, а седмата смокиня бе олим­пийска шампионка по гребане и нагоре имаше още много, мно­го смокини, които не можех добре да различа.
Виждах се седнала върху чатала на това смокиново дърво, умираща от глад просто защото не мога да се реша коя от смо­кините да избера. Исках всяка от тях, но да избера една би означавало да изгубя останалите и както си седях, безсилна да реша, смокините започнаха да съхнат и почерняват и накрая една по една изпокапаха по земята в краката ми.''

Книгата се счита за една модерна класика, която толкова изненадващо тя успява да обрисува как издържа една жена. Това показва, че въпреки книгата да е написана през 50-те години, тя продължава да въздейства и все още е мъст за четене при жените. Хареса ми идеята, че Силвия е написала историята си ярко, с надеждата, че тя може да помогне и на други жени и да избегнат, това през което тя е минала. Авторката може лесно да покори, както нашето внимание, така и емоциите ни. Още от първия ред на книгата, който гласеше : ‘’ Беше необикновено знойно лято – лятото, в което екзекутираха съпрузите Розенберг, а аз самата не знаех какво търся в Ню Йорк.’’ Плат получава вниманието ни с нейните прости, но дълбоки думи.

''Виждах годините на живота си като телефонни стълбове, проточени 
край дълъг път и свързани с жици. Преброих един, два, три... 
деветнайсет телефонни стълба, а после жиците се устремяваха далеч в 
пространството и колкото и да се напрягах, не можех да видя нито 
един стълб след деветнайсетия.''

Силвия Плат се самоубива един месец, след официалното публикуване на книгата. И когато четете книгата, ще можете да видите колко депресирана е била тя в живота си. Въпреки, че книгата е толкова тъжна и болезнена, а също и факта, че авторката слага край на живота си след това, с това става още по-тъжно, книгата все още ми е една от любимите, така да я нарека. Тя беше красива. Тя беше болезнена. Тя беше натрапчива. Това беше всичко, което исках от книгата. Искаше ми се просто, тя да не се беше самоубила. Ще се радвам да я прочетете и да изразите мнението си.

Приятно четене!
-Мари.

You May Also Like

0 коментара